Hoi!

Wat leuk dat je op onze pagina komt! Wij zijn Errol en Els, de twee decanen van een middelbare school in Arnhem. In onze praktijk zien we vaak hoe mooie ideeën stranden in een slechte uitvoering. LOB komt op de tweede of derde plaats, omdat de dagelijkse gang van zaken steeds weer voorrang krijgt. Mentoren zijn overbelast en komen er simpelweg niet aan toe om al die gesprekken te voeren. 

Waar differentiatie bij alle schoolvakken hoog in het vaandel staat, wordt LOB en mentoraat vaak klassikaal voor alle leerlingen hetzelfde uitgevoerd. Toch vreemd, want bij wiskunde heeft wel de hele klas hetzelfde einddoel en bij LOB niet. Niet alleen het einddoel is bij iedereen anders, ook het instapniveau verschilt per leerling. Sommige leerlingen weten in de brugklas al precies wat ze willen, terwijl andere leerlingen tot na hun eindexamen wachten met het maken van een keuze. De zelfkennis van een vierdeklasser is echt niet altijd hoger dan die van een tweedeklasser. Maatwerk is hier essentieel! 

Wij vinden dat het anders moet en wij geloven dat het anders kan. Een doel in de toekomst helpt om de motivatie van een leerling NU te verbeteren. En dat doel kan niet gesteld worden door een ouder, een mentor of nog erger: een lesmethode. Dat doel komt uit de leerling. En omdat een leerling een mens is en het leven altijd wat onverwachts in petto heeft, zal dat doel in de loop van de jaren steeds weer veranderen. En dat is fantastisch! Wij helpen leerlingen om kansen te herkennen en aan te grijpen, zodat ook ongeplande situaties de leerling verder helpen.

Wij willen leerlingen aanmoedigen om te blijven dromen, maar om niet als een kip zonder kop achter een droom aan te rennen. Een droom moet getest worden. Is dit echt wat ik wil? Waarom wil ik dit zo graag? En komt de realiteit overeen met het beeld dat ik voor ogen had? Elk doel vraagt om een nieuwe ervaring, elke ervaring om een reflectie en elke reflectie om een nieuw doel. Deze cyclus zorgt ervoor dat het proces van zelfreflectie continu op gang blijft. Op deze manier kom je steeds een treetje hoger in je ontwikkeling. Want ontwikkeling is geen weg met zijwegen, omwegen, rotondes en afslagen; ontwikkeling is een trap omhoog. Je weet misschien nog niet waarheen de trap leidt, maar achteruit of omlaag bestaat niet wanneer je het hebt over de ontwikkeling van een mens en de vorming van een persoon.

Wil jij ook LOB op maat? Wil je leren aan de hand van ervaringen? Wil jouw school ook mentoren ontlasten en tegelijkertijd de leerlingen beter begeleiden? Welkom bij Trinn!

We hopen snel van je te horen!

Errol Hogenkamp en Els Dillerop